Monday, June 15, 2009

cuti!!!!cuti!!!cuti!!

Saya baru sahaja habis final exam untuk short semester yang lalu.Bila dah final mestila cutikan.(yeay,yeay cuti :)) Yang bestnya bila cuti,dapat tambah duit poket.Tapi...cuti untuk short semester kejap sangat le..two weeks je..

Inilah rutin harian saya waktu cuti.After solat subuh saya akan pergi ke pasar untuk membeli barang dapur untuk kedai ayah.(sayur,ayam,ikan dan macam-macam lagi) Ayah tak kelam kabut nanti.Nak kena beli barang,then kena pergi pejabat lagi jam 8pagi.Mesti ayah penatkan.(i love you so much ayah!!!) saya pergi ke pasar kadang-kadanh naik moto kadang-kadang naik kereta but saya prefer naik moto kesayangan saya sebab boleh menghirup udara yang segar dan nyaman ciptaan yang maha ESA di pagi hari.After beli all barang,saya akan hantar ke kedai ,jaga kedai sekejap until afternoon.After that baru balik rumah.Bila dah balik rumah tu apa lagi on laptop le jawabnya.Kan tgh cuti..saya banyak habiskan masa pada laptop kesayangan saya.

Sebab apa tadi saya cakap dapat tambah duit poket ,sebab....ayah akan beri upah pada saya..tapi saya tak kisah semua itu,janji dapat penuhi waktu cuti saya dengan perkara-perkara yang berfaedah.sebenarnya sejak dari kecil lagi saya dah berniaga.kadang-kadang tolong nenek,kadang-kadang tolong mak cik so,dah biasa.kalo waktu raya lagi best.saya akan anyam ketupat dan hantar pada mak cik then mak cik akan jualkan untuk saya.Itu yang dapat tambah duit poket tu.Kan boleh beli barang-barang yang kita suka.Betul tak.kan,kan,kan.saya suka beli barang guna duit,hasil titik peluh saya sendiri sebab saya akan lebih menghargainya.kalau saya inginkan sesuatu saya tidak akan susahkan mak dan ayah.saya akan usaha untuk dapatkannya sendiri.(baru la kita akan jaga sebaiknya apa-apa yang kita miliki sendiri).kalau tiada barang untuk dibeli saya akan simpan duit dalam bank.Best kan dapat kumpul duit sendiri.

Apa yang saya belajar daripada kehidupan saya ialah bukan mudah untuk cari duit kan.Ianya memerlukan daya usaha dan yang penting jangan buat kerja yang tidak berguna semata-mata nak dapat duit dengan cepat.ALLAH itu kan maha adil.Siapa yang rajin berusaha,Allah pasti tolong.Cuma cepat dan lambat sahaja.Macam itulah betapa susahnya mak dan ayah kita mencari duit untuk membesarkan kita.Nasihat untuk diri sendiri dan sesiapa yang membaca blog saya ialah jangan membazir dan gunalah duit dengan bijaksana dan jangan lupa tau kalau ada lebih tu sedekahkan kepada yang memerlukan.ok.

4 comments: